t>

Author Archives: Mohd Shamsul Bahari Rosli

  • 0

Program Cuci Masjid (PCM)

Assalamualaikum.

Alhamdulillah pada 6 Ogos 2017 yang lepas, beberapa orang warga ASIQS telah secara sukarela menyertai Program Cuci Masjid yang diadakan di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (MSSAAS), Shah Alam. Program yang dianjurkan oleh Komuniti Cuci Masjid ini melibatkan ramai pihak seperti pihak MSSAAS sendiri, Jabatan Bomba Shah Alam, Jabatan Pengangkutan Jalan Selangor (JPJ), Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dan banyak lagi badan-badan organisasi yang melibatkan diri secara sukarela.

Program bermula pada jam 9 pagi dan dirasmikan oleh Dato’ Setia Haji Mohamad Adzib Bin Mohd Isa, Pengerusi MAIS. Setelah menikmati sarapan pagi yang disediakan, peserta diberikan taklimat ringkas sekaligus dipecahkan kepada beberapa bahagian dan pembahagian kawasan untuk setiap bahagian pun dilakukan. Bagi pihak ASIQS, kami terlibat di kawasan dewan solat utama dan juga dewan solat bawah MSSAAS.

Selama 2 jam lebih kami menyusun Al-Quran, mengalihkan barang-barang lama ke dalam stor, mengutip sampah dan lain-lain lagi. Peserta yang ramai sekitar 300-500 orang memudahkan lagi urusan pencucian setiap bahagian kawasan Masjid. Semoga pihak Komuniti Cuci Masjid akan meneruskan lagi program ini di MSSAAS pada masa yang akan datang agar dapat memberi peluang kepada kami menyertainya.

Di samping Program Cuci Masjid ini, sedang berlangsung juga di MSSAAS ialah Pameran Artifak Asli Rasulullah S.A.W. dan para Sahabat. Ribuan manusia membanjiri pameran ini menjadikan Program Cuci Masjid ini lebih meriah. Kami juga diberitahu oleh salah seorang imam MSSAAS, disebabkan sambutan yang sangat menggalakkan, Pameran Artifak ini telah dipanjangkan masanya hingga ke 23 Ogos 2017. Kamimelihat dengan mata sendiri betapa panjangnya barisan manusia yang beratur untuk memasuki pameran itu.


  • 1

Apa Kita Tahu.. Orang Lain Tidak Tahu

Antara pelajar-pelajar ASIQS kelas Level 2 Tahun 2012

Antara pelajar-pelajar ASIQS kelas Level 2 Tahun 2012

Assalamualaikum.

Kali ini ingin saya kongsikan satu kisah pengalaman yang saya pasti ingat sampai bila-bila. Kisah ini berlaku pada tahun 2012, iaitu pada tahun pertama ASIQS beroperasi. Saya masih ingat ketika itu, pelajar kami hanyalah seramai 32 orang pelajar dan kami hanya mempunyai 2 buah kelas iaitu kelas Level 1 dan Level 2. Satu kelas dalam lingkungan 16 orang pelajar sahaja.

Saya, sebagai guru subjek Matematik ketika itu memulakan kelas Level 2 seperti biasa. Usai bacaan doa iftitah, maka mulalah saya menulis di papan putih kelas akan tajuk hari itu. Saya masih ingat dengan jelas, hari itu kami belajar tajuk Pecahan. Untuk menguasai tajuk ini memerlukan para pelajar mahir akan empat operasi asas Matematik iaitu tambah, tolak, darab dan bahagi. Di dalam kelas itu ada seorang pelajar yang sedikit berbeza daripada rakan-rakannya yang lain. Saya gelarkan beliau sebagai Mr Minecraft kerana minat beliau terhadap permainan video ini sangatlah mendalam.

Sekitar 3 bulan sebelumnya, saya mengajar mereka tajuk operasi darab. Saya masih ingat lagi saya pernah bertanya kepada Mr Minecraft akan beberapa soalan rambang seperti 3×2, 3×5 dan beberapa yang lain, ternyata beliau tidak mampu menjawabnya. Dan adakalanya, bagi mengelakkan diejek dan diperli rakan sekelas, beliau akan menyebut sahaja apa-apa nombor sebagai jawapan. Menyebut tanpa melakukan kira-kira, istilah lain ialah ‘hentam’. Hampir 90% jawapan ‘hentam’nya akan salah. Dan apabila salah, beliau akan ditegur rakan-rakannya “alaaa apalah itu pun tak tahu ke?”.

Namun, Mr Minecraft tetap bersahaja dan ini membuatkan saya tersentuh. Untuk operasi tambah dan tolak beliau dapat melakukannya. Tetapi bagi darab, dan yang bakal mendatang iaitu bahagi, saya tidak tahu apa nasib yang akan menimpa beliau. Mulai dari kelas operasi darab itu, Mr Minecraft mula tidak hadir setiap kelas Matematik saya. Saya pun mulai pelik, setiap pagi apabila kelas hafazan atau perhimpunan, saya nampak kelibatnya di sekolah. Adakalanya saya menegur beliau dan dia menegur kembali saya. Saya cuba menyelidik. Setiap kali sebelum kelas Matematik, saya akan tunggu di luar kelasnya 5 atau 10 minit lebih awal untuk mendapatkannya.

Habis sahaja kelas, setelah guru lain keluar, saya nampak Mr Minecraft akan ikut keluar sekali. Saya pun menahan beliau.

“Eh Mr Minecraft, nak pergi mana ni?”

“Abang AB, maaf, saya sakit perutlah ni.” Jawab beliau dengan wajah berkerut seakan-akan betul sakit.

“Oh okaylah pergilah berehat.”

Sehari demi sehari, saya cuba mencari ruang duduk bersamanya. Mula berbual-bual, sehinggalah satu hari, saya cuba mengorek rahsia ketidakhadiran beliau ke dalam kelas. Maka beliau pun memberi jawapan. “Saya malu abang AB. Saya tak pandai Matematik. Bukan sekadar tak pandai, saya memang tak boleh buat langsung.” Mendengar jawapan beliau, saya faham masalah yang dialami. Memang saya tahu beliau adalah pelajar yang kurang cenderung ke arah subjek-subjek pengiraan, namun saya memberitahunya agar jangan berputus asa, masuk sahaja ke dalam kelas, sekurang-kurangnya akan belajar sedikit sebanyak apa yang diajar. Bukan markah atau salah betul yang saya pentingkan, saya hanya pentingkan kebersamaan kita antara guru dan pelajar.

Mulai minggu depannya, sedikit demi sedikit Mr Minecraft mula menghadirkan diri ke dalam kelas. Dan ini membuatkan saya seronok. Saya kurang bertanyakan beliau soalan seperti sebelumnya. Dan ini ternyata membuatkan beliau lebih selesa di dalam kelas. Seperti yang saya jangkakan, tajuk darab dan bahagi tidaklah beliau kuasai. Ternyata beliau sangat terseksa dengan pembelajaran kedua tajuk ini. Namun saya tetap memberi kata semangat kepadanya.

3 bulan berlalu. Tibalah waktunya kelas Matematik memasuki tajuk baru iaitu tajuk Pecahan. Seperti biasa, saya mula menerangkan apa itu pecahan? apakah ciri-cirinnya, bagaimana visual pecahan itu sendiri dan sebagainya. Seminggu masa diambil hanya untuk pengenalan dan jenis-jenis pecahan sahaja. Mr Minecraft masih bersahaja dan tenang seperti sediakala. Apabila tiba tajuk Operasi tambah ke atas Pecahan, di sinilah kisah menarik itu muncul. (Maaf mengambil masa lama untuk muqaddimah) Saya ingat dengan jelas, soalan yang saya tulis di papan putih ialah 1/3 + 1/2, dan ketika saya bertanya kepada para pelajar, “bagaimana untuk kita selesaikan masalah ini?” Bertepatan dengan tamat soalan saya, Mr Minecraft mengangkat tangan sambil menjawab “Jawapannya 5/6!”

Kelas terdiam seketika ibarat kedengaran bunyi alunan-alunan suara cengkerik. “Betul Mr Minecraft” di dalam hati saya terdetik persoalan, adakah beliau masih ‘hentam’ atau betul-betul berfikir dan mengira? Saya sudah pelik, apatah lagi rakan-rakan sekelasnya. Terdiam semua. Masing-masing cuba menjeling-jeling mata ke arah yang lain. Saya pun terus menulis soalan kedua, iaitu 1/4 + 2/3. Selang beberapa saat, beliau mengangkat tangan dan menjawab “11/12!!” SubhanAllah. Tepat sekali lagi. Saya cuba memberikan beberapa soalan ringkas yang lain dan beliau berjaya menjawab kesemuanya.

“Adakah Mr Minecraft sudah berubah?” detik hati saya.

Illustrasi pembahagian Fungsi Otak

Illustrasi pembahagian Fungsi Otak

Saya pun cuba sesuatu yang pelik. Saya kembali ke soalan 3 bulan lepas. Saya tanya beliau. “Mr Minecraft, cuba jawab soalan darab ini 3×2 sama dengan?” Jawapan yang diberikan sungguh memeranjatkan semua orang. Saya juga terkejut dan tersenyum. Beliau menjawab 10. Dan saya beri satu lagi soalan, apakah 3×4? Beliau jawab 20. Dengan perasaan gembira, saya menyuruhnya duduk. Bagi saya ini adalah satu perkara yang sangat unik dan ajaib.

Apa yang saya faham dari situasi Mr Minecraft ini? Beliau tidak dapat menyelesaikan soalan-soalan mudah seperti 3×2 dan 4×3 tetapi beliau mampu menyelesaikan soalan-soalan seperti 1/2 + 1/3 dan 1/4 + 2/3 yang mana ia memerlukan kemahiran darab di dalamnya. Dan untuk pengetahuan semua, sepanjang tajuk pecahan berjalan, beliau berjaya menyelesaikan kebanyakan soalan-soalan Pecahan ketika pelajar-pelajar lain masih terpinga-pinga untuk melakukannya. Saya sungguh kagum dengan beliau dan saya terus menerus memuji beliau dengan harapan beliau akan lebih bersemangat dalam mempelajari Matematik.

Buat rakan-rakan sekelasnya, beberapa kali saya menasihati mereka agar jangan merendahkan atau mengejek rakan lain yang tidak dapat menjawab sesuatu soalan yang saya ajukan. Ini adalah satu budaya yang tidak sihat. Tindakan itu akan mengurangkan semangat dan motivasi pelajar yang diejek untuk belajar. Ini terbukti apabila Mr Minecraft beberapa kali tidak masuk ke dalam kelas saya. Dan keduanya, mereka sudah merasai malu sendiri ketika soalan pecahan hanya dapat dijawab oleh Mr Minecraft. Allah S.W.T. menyebutkan di dalam Al-Quran :

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.

(Surah Al-Hujurat 49 : 11)

Setiap manusia itu Allah S.W.T. ciptakan berbeza-beza. Setiap satu pelajar di ASIQS juga begitu. Setiap mereka mempunyai bakat yang unik dan berbeza daripada orang lain. Jadi janganlah kita merendahkan seseorang dengan hanya dia tidak dapat melakukan apa yang kita tahu. Lagi-lagi jika perkara itu sangat mudah bagi kita. Kita tidak tahu apakah pemahaman dan perspektif seseorang itu terhadap sesuatu perkara. Jika kita meletak ukuran kepada sesuatu yang kita rasakan mudah, maka kita sudah berlaku tidak adil. Seorang Arab akan mengatakan anak-anak orang Perancis itu bodoh dengan hanya kerana anak Perancis tidak memahami ayat Al-Quran yang berbahasa Arab. Si ikan akan mengatakan Lembu itu lemah kerana tidak mampu menahan nafas di dalam air untuk 10 minit. Perkara-perkara sebegini harus dielakkan. Raikan kelemahan, Manfaati kelebihan.

(Tulisan ini masih belum tamat..)

Selang beberapa hari, ketika saya sedang melakukan kerja di meja pejabat saya, datang seorang pelajar ASIQS ke bilik saya. “Abang AB, ada orang nak jumpa kat bawah.” Saya pun menghentikan kerja saya, bersiap untuk turun ke bawah. “Siapa pula yang mahu jumpa saya petang-petang sebegini?”. Saya pun turun ke bawah dan masuk ke kafeteria. Seorang wanita sedang duduk di situ dan menyapa saya. “Assalamualaikum, abang AB ya?” saya pun mengangguk tanda mengiyakan pertanyaan beliau. “Siapa puan ya? Apa yang boleh saya bantu?”

“Saya ibu kepada Mr Minecraft.”

(Tulisan tamat.. Kisah bersambung…)

[URIS id=1680]


  • 0

QCS Trip : Pasir Salak, Perak

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, pada 28-29 Julai 2017 yang lepas, pihak Quranic Civilisation & Sociology (QCS) ASIQS telah menjalankan sebuah lawatan sambil belajar ke Pasir Salak, Perak. Lawatan julung-julung kali ke Pasir Salak ini tidak lain dan tidak bukan adalah untuk mengkaji dengan lebih mendalam berkenaan satu kisah sejarah yang besar di negara kita yang tercinta, Malaysia. Tambahan pula, pihak ASIQS ingin pelajar-pelajar ASIQS melihat dengan anak mata sendiri lokasi kejadian yang bersejarah ini kerana dengan melihat, pemahaman seseorang pelajar akan sesuatu kisah itu akan lebih mantap.

IMG_0594

Abang Rafiq di hadapan Sebuah Rumah Perak lama di Kubu Dato’ Maharajalela

Tugu

Tugu Peringatan Pasir salak

Seramai 25 orang pelajar Level dan 5 orang guru pengiring mengikuti lawatan ini. Kami bertolak tepat jam 3.30 petang 28 Julai dan tiba di Kampung Gajah sekitar jam 7.30 malam. Perjalanan yang panjang itu membuatkan kami bertambah teruja dan tidak sabar-sabar untuk menjejakkan kaki ke bumi bersejarah, Pasir Salak. Gelagat pemandu bas, abang Arasu yang sungguh lucu dan mencuit hati juga menghilangkan perasaan mengantuk kami pada hari itu.

Setibanya di Chalet Insan, Kampung Gajah, kami mempersiapkan diri, bersolat Maghrib dan menjamu makanan malam yang telah disediakan oleh Pak Daud, pengusaha chalet. Suasana di chalet ini sangat tenang di waktu malam. Berhadapan dengan Sungai Perak, suasana sunyi diselang seli dengan bunyi air sungai yang mengalir membawa kami seakan-akan ke zaman dahulu. Ya, Sungai Perak inilah saksi kepada kejadian pembunuhan J.W.W. Birch sekitar 110 tahun yang lalu. Di sungai ini jugalah mayat J.W.W. Birch dihanyutkan setelah ditikam oleh pejuang-pejuang Melayu angkara kebiadaban dirinya sendiri.

Selesai menjamu selera, tibalah Sesi pertama iaitu sesi penceritaan kisah sejarah Pasir Salak yang dikendalikan oleh Abang Rafiq dan Abang Saiful. Berlatarbelakangkan alunan muzik yang sesuai, mereka berdua berjaya membawa kisah sejarah ini dengan sangat efektif. Berkali-kali pihak QCS memperingatkan para pelajar agar mengkaji dan mencintai sejarah negara kita kerana ia banyak memberi tauladan dan manfaat kepada generasi-generasi yang akan datang. Selesai sesi 1 ini, pelajar dibenarkan untuk berehat dan tidur sebelum memulakan aktiviti esok.

PEMBUNUHNAN BIRCH

Sebuah Diorama di dalam Terowong Masa yang menunjukkan Raja Abdullah menandatangai Perjanjian Pangkor 1874

Semua ramai-ramai

Pada hari kedua, pelajar-pelajar ASIQS memulakan hari mereka dengan sedikit riadah bersama Abang Saiful sebelum menikmati sarapan pagi yang disediakan oleh pihak Chalet Insan. Setelah selesai bersarapan dan bersiap, kami memulakan perjalanan menuju Kompleks Sejarah Pasir Salak, Perak. Setibanya di sana, kami memulakan program dengan memasuki Terowong Masa Diorama Perak. Sebuah terowong masa yang sangat menarik padat dengan isi-isi dan fakta sejarah semenjak penempatan awal di Perak sehinggalah ke peristiwa Kemerdekaan Negara Malaysia. Berada di dalam terowong ini merupakan satu pengalaman yang sungguh menarik buat kami tenaga pengajar dan para pelajar.

Selesai mengembara di dalam terowong masa, kami mula melawat di persekitaran kawasan Kompleks Sejarah ini. Di sekitar kompleks inilah terdapatnya lokasi-lokasi bersejarah yang berkaitan dengan peristiwa pembunuhan Birch di Pasir Salak. Butir-butir lokasi lawatan ada dikongsikan di dalam video yang disertakan di bawah.

Selesai menziarahi Kompleks Sejarah Pasir Salak dan kawasan sekitar, kami memulakan perjalanan pulang ke Shah Alam. Dalam perjalanan, kami berhenti sebentar di Teluk Batik untuk makan tengahari sambil menikmati keindahan pantai. Diharap semua pelajar berpuas hati dan mendapat manfaat dari lawatan kali ini. Insya Allah akan diadakan lagi lawatan-lawatan seumpama ini di masa akan datang.

kubur seputum

Penghormatan buat Seputum, Pahlawan Pasir salak


  • 0

Kunci Ilmu itu ialah Bertanya

Assalamualaikum.

Pejam celik sudah 6 tahun ASIQS beroperasi dan ternyata sangat banyak kenangan manis dan pahit yang dilalui yang boleh dikongsi. Sebagai salah seorang guru di sini sejak dari awal penubuhan ASIQS, saya akan cuba berkongsi sedikit demi sedikit pengalaman-pengalaman saya bersama anak-anak murid ASIQS yang saya kira bakal memberikan manfaat buat semua orang terutamanya para guru di luar sana.

Saya akan mulakan dengan sebuah kisah yang sangat segar di dalam ingatan saya. Ketika itu ialah tahun 2014 dan ASIQS beroperasi di sebuah rumah banglo dua tingkat di seksyen 8 Shah Alam. Ketika itu kami mempunyai sekitar 70 orang pelajar dan ASIQS sudah mula menerima pelajar-pelajar Foundation 1. Saya masih ingat ketika itu saya berada di dalam kelas Foundation 3 (F3) iaitu kelas pelajar-pelajar berusia lingkungan umur 9-10 tahun.

IMG_0052

Sekadar gambar hiasan. Ini bukan kelas F3 yang dimaksudkan

Sebelum itu saya kongsikan sedikit perihal pelajar-pelajar kelas ini. Kelas F3 ini terdiri daripada anak-anak murid yang aktif dan bijak. Kebanyakan mereka merupakan pelajar-pelajar yang ceria dan bising sepanjang masa. Ada saja ngomelan comel dan pertanyaan-pertanyaan lucu dan mencabar minda yang akan ditanya. Ditambah lagi mereka ini merupakan penghuni kelas paling besar dan paling “keras” di ASIQS, bayangkan pelbagai jenis cerita angker yang akan mereka kongsikan atau rekakan semata-mata ingin menunjukkan mereka ini hebat di mata pelajar lain. Kelas ini mempunyai sekitar 14 orang pelajar dan merupakan antara kelas terbesar yang ASIQS ada ketika itu.

Suatu hari, tibalah masa untuk saya masuk ke kelas mereka. Ketika itu saya merupakan seorang guru matematik bagi pelajar Level dan kebetulan hari itu saya diberi peluang untuk mengganti seorang guru yang tidak hadir. Pertama kali saya masuk ke dalam kelas itu, pelajar-pelajarnya tercengang dan diam seketika. Maklumlah pertama kali nampak guru lain masuk ke kelas mereka, jadi mereka haruslah “berlakon” baik sikit. Dengan wajah bersahaja ketua kelas mereka menyampaikan salam dan saya menjawab salam mereka seraya menyuruh mereka duduk dan membaca doa iftitah.

Setelah bertanya khabar dan memberi penerangan kepada mereka tentang ketidak hadiran guru mereka yang sepatutnya, mereka seolah-olah membuat mimik muka kecewa namun saya tahu sebenarnya mereka gembira di dalam diam. Saya pun bertanya kepada mereka

“Okay, hari ni korang nak buat apa dengan abang AB?”

Beberapa orang pelajar bercakap dengan kuat “Abang AB, ceritalah pasal Nabi Muhammad S.A.W.!!!!” apabila melihat pelajar-pelajar “otai” bercakap begini, yang lain pun sekadar mengikut sahaja mahukan cerita pasal Nabi Muhammad S.A.W. Pada tahun itu, memang berlaku satu fenomena sedikit di mana para pelajar sangat gemarkan kisah Nabi Muhammad S.A.W.. Adakalanya sampai menangis-nangis mendengar kisah-kisah sedih Nabi Muhammad S.A.W.. Jadi saya pun bersetuju dengan permintaan mereka, tetapi dengan satu syarat. Saya katakan kepada mereka :

“Boleh, tapi semua kena duduk atas lantai mengerumuni abang AB!” Maka semua pun bersorak dan berlari sepantas boleh duduk di atas lantai mengelilingi saya. Seolah-olah siapa yang cepat dan paling depan, dia paling untung. Itulah kanak-kanak, semua benda bagi mereka merupakan satu perlumbaan. Adakalanya, membuat kerja rumah juga dilumbakan. Siapa cepat terus hantar. Namun, jawapan betul atau tidak itu ditolak tepi, yang penting hantar paling cepat.

Saya pun mulakanlah bercerita. Saya masih ingat tajuk yang mereka pinta ialah bagaimana Nabi Muhammad S.A.W. menerima wahyu pertama dan cara-cara lain Nabi Muhammad S.A.W. menerima wahyu. Saya pun berceritalah mengenai kisah mahsyur penerimaan wahyu pertama Nabi Muhammad S.A.W.. Dalam penceritaan, saya selitkan satu dua soalan teka-teki untuk bermain dengan tahap konsentrasi mereka. Jika kita berterusan bercerita tanpa sebarang interaksi, pelajar akan mudah bosan kecuali yang betul-betul takut atau meminati kita. Sedang asyik bercerita, saya pun membuka satu lagi soalan :

“Okay, sekarang siapa tahu, apakah mukjizat Nabi Muhammad S.A.W. yang paling hebat? Dia punya kehebatan tu, sampai hari ni kita boleh tengok.” Soalan mudah yang hampir kesemua orang boleh menjawabnya. Dan saya yakin semua pembaca juga tahu akan jawapannya. Jawapan yang sungguh mudah yang mana saya juga bermaksud jawapan itulah jawapan bagi soalan saya. Namun begitu, walaupun soalan yang mudah bagi kita, tidak semestinya mudah bagi pelajar-pelajar berumur 8-9 tahun. Seronok saya melihat wajah mereka yang terpinga-pinga memikirkan jawapan yang sebenarnya. Maka timbullah jawapan-jawapan sebegini :

“Bulan terbelah!” saya jawab “Salah! kita mana boleh tengok lagi bulan terbelah tu hari ini kan?”

“Dada terbelah!!” saya jawab dengan muka pelik menutup sebahagian mata dengan kelopak mata saya tanda jawapan itu hampir sama dengan jawapan sebelumnya.

“Laut terbelah!!” mendengarkan jawapan ini, ketua kelas terus memotong “Eh! Itu kan zaman Nabi Musa A.S.!!”

Beberapa lagi jawapan disebut menggelikan hati saya. Saya masih menantikan pelajar yang boleh mengaitkan cerita wahyu pertama tadi dengan jawapan sebenar yakni Al-Quran. Berselang-selang beberapa jawapan, tiba-tiba Ketua Kelas buat pertama kali mengangkat tangannya. Suasana tiba-tiba menjadi diam dan senyap kerana ketua kelas sudah mula ingin masuk campur. Selama kawan-kawannya menjawab tadi, beliau hanya mendiamkan diri sahaja. Saya juga pernah mendengar cerita-cerita rakan guru yang lain bahawa Ketua kelas ini “lain macam sikit ilmunya”. Saya pun memberi ruang kepada beliau untuk menjawab.

“Ehem ehem. Saya rasa, jawapannya ialah ‘Kasih Sayang Nabi Muhammad S.A.W. kepada ummatnya’. Betul tak abang AB?”

Terpegun dengan jawapan ketua kelas, saya terdiam sejenak, cuba memikirkan kenapa jawapan yang diberi ini bukan ‘Al-Quran’? Pasti ada sesuatu ini. Ketika itu, perasaan saya ada sedikit pelik, saya tidak terus menyatakan jawapan itu salah, kerana saya dapat rasakan ada benar apa yang dijawabnya. Saya pun dengan senyum bertanya beliau “Kenapa ketua kelas bagi jawapan macam itu?”

“Sebab, kalau abang AB soal apakah mukjizat Nabi Muhammad S.A.W. yang paling hebat, saya hanya boleh fikirkan Israk dan Mikraj. Tapi abang AB tambah yang kita boleh tengok hari ini, jadi saya jawablah kasih sayang Nabi Muhammad S.A.W. buat kita semua ummatnya. Betul ke abang AB?”

Cuba untuk menyembunyikan kepelikan, saya pun jawab “Betul, ketua kelas, tapi cuba ketua kelas jelaskan sedikit kenapa jawapan itu yang diberi?”

Beliau menjawab “Okay macam ni, dengan kasih sayang Nabi Muhammad S.A.W. dekat ummatnya lah kita semua mendapat Islam hari ini. Dengan sebab kasih sayang jugalah Nabi Muhammad S.A.W. tinggalkan Al-Quran untuk kita dan sebab kasih sayang jugalah kita nanti mati akan rasa sedikit sahaja sakit dan sebab kasih sayang jugalah nanti Nabi Muhammad S.A.W. akan beri syafaat kepada kita untuk masuk ke syurga.”

Mendengar penjelasan ini, perasaan saya tiba-tiba menjadi hiba dan sebak. Terasa seakan-akan ingin menangis mendengar penjelasan yang sebegitu hebat daripada seorang pelajar berumur 9 tahun. Saya bayangkan saya ketika umur 9 tahun, kemungkinan besar Nabi Muhammad S.A.W. hanya saya kenali sekadar pada nama sahaja. Saya memberikan pujian dan tahniah kepada ketua kelas dan kebetulan waktu gantian saya tamat ketika itu.

Maka betullah apa yang pernah disabdakan oleh Nabi Muhammad S.A.W. dalam sebuah hadis daripada Ali Bin Abi Thalib R.A. berkata bahawasanya Rasulullah S.A.W. bersabda:

“Ilmu itu seperti gudang,  dan kuncinya adalah bertanya.  Maka hendaklah kamu sering bertanya semoga kamu diberi rahmat oleh Allah Ta’ala. Maka sesungguhnya dari satu pertanyaan itu diberi pahala akan empat orang. Pertama, orang yang bertanya. Kedua, guru yang menjawab. Ketiga, orang yang mendengar jawapan itu. Keempat, orang yang cinta kepada mereka.”

(Hadis Riwayat Abu Naim)

Dalam hal ini, saya akui saya yang menuntut ilmu baru daripada ketua kelas kerana saya yang bertanyakan soalan. Dan jawapan yang lain daripada apa yang saya sangkakan itu ternyata bagi saya adalah jawapan yang tepat. Jadi sebagai guru, rajin-rajinkanlah bertanya kepada anak murid dan yang paling penting galakkan anak murid untuk bertanya soalan. Galakkan mereka bertanya sebanyak mungkin dan raikan soalan-soalan mereka walaupun soalan itu nampak seperti tidak masuk akal. Ini kerana, mungkin bagi mereka sesetengah soalan itu sangat bermakna buat mereka. Diharap kami di ASIQS akan terus dikurniakan perkara-perkara menarik sepanjang operasi kami di masa akan datang nanti. WAllahua’lam.

(P/S : Sengaja saya rahsiakan identiti Ketua Kelas, supaya ianya menambahkan lagi kemisterian kisah ini kerana insya Allah di masa hadapan nanti akan ada banyak lagi sambungan kisah yang berkaitan dengan ketua kelas ini. XD)

[URIS id=1604]


  • 0

Bulan QLS ASIQS

Penyediaan Tempat Sarapan oleh Pelajar-pelajar

Penyediaan Tempat Sarapan oleh Pelajar-pelajar

Assalamualaikum. Pada 17 Julai 2017 yang lepas, bermulalah bulan Quranic Living Skills (QLS) ASIQS. Program yang julung-julung kali diadakan ini tidak lain dan tidak bukan bertujuan untuk memantapkan lagi kemahiran-kemahiran kehidupan seharian anak-anak ASIQS seperti memasak, membancuh minuman, mengemas, menanam dan mencuci.

Ia juga sejajar dengan misi ASIQS dalam mendidik anak-anak mengenai sifat Fathonah, Amanah, Siddiq dan Tabligh agar anak-anak sentiasa mengamalkan keempat-empat sifat ini dalam kehidupan seharian mereka.

Sebelum kita pergi jauh tentang program ini, baik kita mengenali dulu apakah itu subjek QLS? Subjek ini merupakan satu subjek yang menekankan tentang kemahiran-kemahiran yang dipraktikkan dalam kehidupan seharian yang seharusnya ada dalam jiwa seorang Muslim di atas dunia ini.

Kemahiran-kemahiran yang ditekankan di dalam subjek ini bukan hanya kemahiran memasak, membancuh minuman, mengemas, bercucuk tanam, dan mencuci sahaja, tetapi juga mengenai pembangunan akhlak yang baik. Sejajar dengan tujuan utama Rasulullah S.A.W. diciptakan iaitu untuk menyempurnakan akhlak.

Dalam menghasilkan seorang insan yang berakhlak mulia, melalui penerapan ilmu-ilmu akademik yang berkualiti, anak-anak juga harus dilengkapi dengan ilmu-ilmu kemahiran yang asasi.

Ini kerana, kehidupan zaman sekarang sangat mengutamakan kemahiran-kemahiran asasi selain ilmu akademik.

Projek QLS ini juga merupakan satu subjek yang sangat relevan untuk diajar dan dipelajari oleh semua anak-anak.

Sepanjang 4 minggu bermula 17 Julai sehingga 11 Ogos 2017, anak-anak akan dibahagikan kepada 4 kumpulan yang akan menguruskan semua aktiviti sekolah pada waktu pagi.

Aktiviti-aktiviti yang telah dirangka ini juga adalah untuk membimbing anak-anak mengenai apa yang dimaksudkan dengan sifat “Amanah” dalam teknik-teknik pengurusan kumpulan dan pembahagian tugasan agar setiap “task” yang diberikan dapat dilakukan dengan jujur, baik dan cemerlang. Yang mana setiap kumpulan ini juga akan dipantau oleh guru-guru ASIQS yang unik dan sangat berdedikasi dalam mendidik anak-anak menjadi generasi Muhammad S.A.W. yang hebat dari segi rohani dan jasmani.

Sepanjang seminggu pertama program ini berlangsung pihak ASIQS dapat menyaksikan banyak perkara-perkara yang sangat-sangat menarik dan mencuit hati daripada anak-anak ASIQS. Ada sebahagian dari mereka yang kelihatan mahir dalam melakukan tugasan-tugasan yang diberikan dan ada juga yang kekok kerana tidak pernah dilatih atau melakukan kerja-kerja rumah yang diberikan.

Islam sangat menganjurkan untuk umatnya agar sentiasa menjaga silaturrahmi sesama insan. AlhamduLILLAH melalui program ini anak-anak telah menunjukkan jalinan silaturrahim yang sangat mencengangkan diantara mereka sejajar dengan firman Allah S.W.T.

وَمَا يَنطِقُ عَنِ ٱلْهَوَىٰٓ

Dan tiadalah yang diucapkannya itu menurut kemauan hawa nafsunya.

إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْىٌۭ يُوحَىٰ

Ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepadanya” [QS An Najm : 4-5]

Yang mana berpesan-pesan dalam kebaikan merupakan sifat “Siddiq” yang perlu ada dalam diri anak-anak. Yang mana bukan hanya perkataannya sahaja yang benar tetapi juga tindakannya juga harus dalam kebenaran.

Sebagai contoh mereka sentiasa saling nasihat-menasihati dalam melakukan sesuatu tugasan, yang lebih berusia pula akan menjaga adik-adik mereka yang lebih muda.

Anda percaya ataupun tidak, sebenarnya yang lebih mengagumkan adalah anak-anak seawal usia 7 tahun mula tahu cara-cara untuk menanam bawang, taugeh dan pak choy!! Menarik bukan?

Melalui program ini juga kita dapat melihat anak-anak begitu bersemangat dalam melakukan setiap tugasan yang diberikan oleh ketua kumpulan mereka. Mereka kelihatan seperti “lipas kudung” dalam melakukan tugas yang diamanahkan kepada mereka, dan mereka dapat melakukannya dengan jayanya tanpa sebarang kecacatan setelah dilatih berulang-ulang kali!!

Inilah faktor yang ditekankan di ASIQS dalam menghidupkan  jiwa Fathonah (Cerdas) dalam diri anak-anak.

Kita juga dapat melihat sifat “Tabligh” (menyampaikan) dalam  diri anak-anak. Di sini anak-anak secara tidak langsung belajar teknik-teknik menyampaikan sesuatu arahan atau permintaan dengan penuh hikmah. Hasil daripada ini kita dapat melihat anak-anak foundation begitu bersungguh-sungguh secara sukarela ingin melakukan apa saja kerja yang bakal diminta oleh ketua kumpulan mereka atau guru-guru yang bertugas.

Ada sebahagian anak-anak di ASIQS yang menampakkan perubahan ketara sepanjang seminggu program Bulan QLS ini berlangsung. Anak-anak yang sebelum ini kelihatan agak muram dan pendiam sudah mula aktif dan ceria untuk datang ke sekolah.

Minat dan kecenderungan anak-anak ke arah kerja-kerja kebajikan ini tidak sepatutnya dipandang remeh malah sepatutnya diraikan oleh semua pihak.

Moga usaha ASIQS dalam tempoh 4 minggu ini akan membuahkan hasil dan mendapat keberkatanNya. Semoga kami akan terus istiqamah dalam mencari kaedah-kaedah menarik dalam mendidik anak-anak ASIQS agar menjadi manusia yang berguna di masa hadapan.

Adik Adib dan Hamzah merupakan sebahagian daripada Team Bercucuk Tanam

Adik Adib dan Hamzah merupakan sebahagian daripada Team Bercucuk Tanam

[URIS id=1342]